Nasz strona wykorzystuje pliki cookies w celu personalizacji oferty wysyłanej do klientów oraz analizy zachowania użytkowników, tak aby dostarczać usługi na najwyższym poziomie. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na przetwarzanie danych. Dalsze informacje można znaleźć w polityce prywatności.



Pomoc publiczna na inwestycje wodorowe w Polsce – na co warto zwrócić uwagę?

PrintMailRate-it

​​​​​​​​​​Jakub Plebański, Julia Pieczonka

14 lutego 2025


Wraz z dążeniem do redukcji emisji gazów cieplarnianych i unijnymi celami osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r. wodór nabiera coraz większego znaczenia jako element transformacji energetycznej. 


SPIS TREŚCI


W związku z rozwojem rynku wodorowego Unia Europejska przewiduje pomoc publiczną dedykowaną wsparciu inwestycji w produkcję czystego wodoru. Aktualnie trwa nabór wniosków do unijnych programów wsparcia wodoru, takich jak: 

  • aukcja IF24 – w ramach programu  Innovation Fund. o łącznym budżecie 1,2 mld euro, gdzie nabór wniosków trwa do 20 lutego 2025 r., 
  • The Clean Hydrogen Partnership – o puli środków w wysokości 184,5 mln euro, do którego wnioski można składać do 23 kwietnia 2025 r.

Inwestycje w technologie wodorowe w ramach KPO


Najszerszej komentowanym w Polsce programem dofinansowania na wodór jest realizowany przez Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) program o nazwie: B2.1.1. Inwestycje w technologie wodorowe, wytwarzanie, magazynowanie i transport wodoru w formie udzielania wsparcia bezzwrotnego. Budżet programu, realizowanego ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO), wynosi 640 mln euro. Wnioski konkursowe można składać do 28 lutego 2025 r. 

Jesteś zainteresowany udziałem w tym programie? Dowiedz się, na co szczególnie zwrócić uwagę podczas składaniu wniosku.

Pochodzenie wodoru ma znacz​enie


Pierwszym aspektem programu, na który warto zwrócić uwagę podczas procesu wnioskowania, jest powiązanie pomocy publicznej z pochodzeniem wodoru oraz rodzajem instalacji do jego produkcji. Mimo że z tytułu programu wynika powszechne wsparcie dla wodoru, w rzeczywistości widzimy istotne różnice w punktacji, zależne od takich czynników jak: sposób produkcji wodoru, moc produkcyjna instalacji czy poniesione koszty.

Pochodzenie wo​​​doru 


Na etapie weryfikacji wniosków ocenie podlega, czy wodór produkowany w instalacji objętej dofinansowaniem będzie wodorem RFNBO lub wodorem niskoemisyjnym. Rozróżnienie to ma dużą wagę, ponieważ inwestycja obejmująca w 100% wodór RFNBO zapewnia wnioskującemu piętnaście punktów konkursowych, zwiększając jego szansę na pozytywne rozpatrzenie wniosku – podczas gdy produkcja wyłącznie wodoru niskoemisyjnego zmniejsza liczbę punktów możliwych do uzyskania do pięciu. Co istotne, zakładając częściowo produkcję wodoru RFNBO i częściowo wodoru niskoemisyjnego, wykazanie ponad 50% produkcji wodoru RFBO pozwala na uzyskanie przez wnioskodawcę 10 punktów.

Wodór RFNBO (tj. wodór odnawialny pochodzenia niebiologicznego) to wodór, do którego wytworzenia wykorzystano energię odnawialną inną niż otrzymywana z biomasy, biogazu, biogazu rolniczego, biometanu, biopłynów i wodoru odnawialnego. Wodorem niskoemisyjnym jest natomiast wodór wytworzony w sposób niewyrządzający poważnych szkód dla celów środowiskowych, który pozwala osiągnąć redukcję emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 73,4% w całym cyklu, w porównaniu z wartością odpowiednika kopalnego dla paliw odnawialnych pochodzenia niebiologicznego. 

Pozostałe rodzaje wodoru nie kwalifikują się do wsparcia w ramach programu.

Minimalna moc instal​​acji


Innym kryterium przyznawania dofinansowania jest minimalna moc instalacji. Warunkiem koniecznym jest, by w wyniku realizacji przedsięwzięcia minimalna moc produkcyjna wyniosła co najmniej 20 MW. Kryterium to jest jednak bardziej rozbudowane. Punktacja sprzyja budowie większych instalacji, co odpowiada celowi inwestycji, jakim jest budowa na terytorium Polski instalacji o łącznej mocy co najmniej 315 MW. W rezultacie moc produkcyjna o wartości równej od 20 MW do 70 MW będzie nagrodzona 10 punktami konkursowymi, podczas gdy instalacji o mocy przewyższającej 70 MW przyznane zostanie 20 punktów.

Ko​​​szty 


Ograniczenie stanowią także koszty inwestycji. Ubiegając się o dofinansowanie dla instalacji, koszt przypadający na budowę 1 MW może sięgać maksymalnie 2 mln euro. W przypadku droższych instalacji wniosek zostanie odrzucony. W programie odrębnie pod uwagę brany jest także koszt uzyskania efektu. Liczony będzie on na podstawie ilorazu wnioskowanej kwoty dotacji i mocy instalacji do wytwarzania wodoru. Ten warunek ma umożliwić wyłonienie projektów osiągających najlepszy stosunek kosztów do efektów mierzonych skalą produkcji czystego wodoru.​​

doradztwo dla sektora energetycznego

Czy w momencie wnioskowania o pomoc konieczne jest wskazanie odbiorcy wo​doru?


Dużo kontrowersji wśród przedsiębiorców wzbudza obowiązek wskazania odbiorcy wodoru produkowanego w instalacji objętej dofinansowaniem. Mając na uwadze obecny stan rozwoju tego rynku w Polsce oraz ciągle raczkującą legislację w tym zakresie, jest to zadanie trudne, które może powstrzymywać potencjalnych uczestników od udziału w konkursie. Według organizatorów kryterium ma na celu wykazanie, że inwestycje, które ubiegają się o dotacje, są ekonomicznie uzasadnione i mają realne szanse na powodzenie. 

Podstawowy warunek, aby wniosek nie został odrzucony, nakazuje przedstawienie umów na odbiór lub listów intencyjnych w odniesieniu co najmniej 20% przewidzianej produkcji wodoru. Oczywiście umowy są zdecydowanie lepiej punktowane. Przykładowo – wykazanie przez przedsiębiorcę odbioru 90% wodoru w ramach umów zapewnia mu 25 punktów, natomiast w przypadku listów intencyjnych obejmujących taki sam wolumen przyznawane jest jedynie 10 punktów.

Warto podkreślić, że w odniesieniu do pozostałej części wodoru – nie objętej ani umowami na odbiór, ani listami intencyjnymi – wnioskodawca może przedstawić strategię pozyskania odbiorców wyprodukowanego wodoru. Oczywiście będzie ona weryfikowana przez organizatorów. Zgodnie z zapowiedziami szczególna uwaga organizatorów sprawdzających strategię ma dotyczyć przewidywanego postępu prac i harmonogramu pozyskiwania odbiorców wodoru. Ponadto strategia powinna zawierać informacje o wolumenie produkowanego wodoru, którego odbiór nie jest udokumentowany, sektorach gospodarki wykazujących potencjalne zapotrzebowanie na wodór (takich jak transport, ciepłownictwo, energetyka, przemysł ciężki czy sektor nawozowy), a także wykazywać spójność z istniejącymi dokumentami szacującymi zapotrzebowania na wodór, takich jak Polska Strategia Wodorowa do roku 2030 czy strategie regionalne.

Ograniczenia wysokości d​otacji


Elementem programu, któremu warto się przyjrzeć, jest również limit przyznawanej pomocy. Według załącznika nr 1 do regulaminu programu: wnioskowana dotacja nie może przekroczyć połowy planowanego budżetu. Oznacza to, że co do zasady nie można uzyskać więcej niż 320 mln euro. Kryteria ubiegania się o wsparcie są jednak znaczenie bardziej rozbudowane.

Warto zwrócić uwagę, że szczegółowe ramy dotyczące wysokości dotacji wyznacza rozporządzenie w sprawie udzielania pomocy publicznej na rozwój technologii wodorowych oraz infrastruktury współtowarzyszącej w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności z dnia 26 września 2023 r.

Na podstawie tej regulacji określa się limity, których przekroczenie stanowi pomoc indywidualną wymagającą notyfikacji i zatwierdzenia przez Komisję Europejską. Wysokość wspomnianych limitów zależy od kategorii pomocy dla instalacji wodorowej. Zgodnie z rozporządzeniem wyróżnia się: 

  • pomoc na badania, rozwój oraz innowacje,
  • pomoc na ochronę środowiska,
  • pomoc na rzecz portów, a także 
  • pomoc regionalna. 

Dla przykładu, niewymagająca notyfikacji pomoc może być udzielona na ochronę środowiska w kwocie nieprzekraczającej 30 mln euro, a na badania, rozwój oraz innowacje – w kwocie do 35 mln euro, jeżeli więcej niż połowa kosztów kwalifikowalnych projektu jest ponoszona na działania wchodzące w zakres kategorii badań przemysłowych. 

Warto zwrócić uwagę, że w razie gdyby dla inwestycji, dla której wymagane jest uzyskanie decyzji Komisji Europejskiej, na dzień złożenia wniosku nie została wydana decyzja – maksymalna wartość udzielonego wsparcia nie może przekroczyć dopuszczalnej kwoty pomocy publicznej określonej w aktach powszechnie obowiązującego prawa, będących podstawą do złożenia wniosku. Oznacza to, że limity wysokości dotacji określone w rozporządzeniu, nie mogą zostać w tej sytuacji przekroczone.

Jesteś zainteresowany udziałem w tym programie? Skontaktuj się z nami »​

Skip Ribbon Commands
Skip to main content
Deutschland Weltweit Search Menu