Nasz strona wykorzystuje pliki cookies w celu personalizacji oferty wysyłanej do klientów oraz analizy zachowania użytkowników, tak aby dostarczać usługi na najwyższym poziomie. Korzystając ze strony wyrażają Państwo zgodę na przetwarzanie danych. Dalsze informacje można znaleźć w polityce prywatności.



Skutki podatkowe wybranych instrumentów pomocowych w ramach COVID-19

PrintMailRate-it

Anna Harasimowicz, Joanna Litwińska, Marcin Muchowski

9 listopada 2020 r.


Zwolnienie ze składek ZUS, otrzymanie subwencji z PFR czy dofinansowanie części kosztów pracowniczych to tylko niektóre z instrumentów pomocowych w ramach COVID-19, które przedsiębiorcy muszą rozliczyć podatkowo. Poniżej przedstawiamy  możliwości i skutki podatkowe rozliczeń wspomnianych instrumentów.


1. Zwolnienie ze składek ZUS – skutki podatkowe

Zwolnienie z obowiązku opłacania składek związanych z zatrudnieniem pracowników następuje w drodze ich umorzenia. Zasady ewidencji ww. składek zostały zaprezentowanie w punkcie 3 niniejszego opracowania. 
W myśl art. 31zx ustawy o CO VID-19 pracodawca jednak nie ma obowiązku rozpoznania przychodu podatkowego w zakresie umorzonych zobowiązań z tytułu składek na: 
- ubezpieczenia społeczne, w tym emerytalne, rentowe i chorobowe; 
- ubezpieczenie zdrowotne; 
- Fundusz Pracy; 
- Fundusz Solidarnościowy;
 - Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych lub Fundusz Emerytur Pomostowych. 

Składki związane z zatrudnieniem pracowników, w części finansowanej przez pracodawcę stanowią koszt uzyskania przychodów w momencie ich zapłaty. W związku z uzyskaniem zwolnienia, składki te nie zostały jednak odprowadzone do ZUS . W konsekwencji naliczone i niezapłacone składki nie stanowią kosztów uzyskania przychodów (art. 15 ust. 4g i 4h ustawy o CIT). 

Zwolnienie z obowiązku opłacania składek obejmuje także składki na ubezpieczenie społeczne oraz zdrowotne pracowników pobrane z ich wynagrodzenia. Ponieważ pracodawca nie odprowadził składek do ZUS , nie poniósł też wydatków z tym związanych. W związku z opinią organów podatkowych również odpowiednią część wynagrodzeń pracowników należy wyłączyć z kosztów uzyskania przychodów. 

Według wyjaśnień ZUS i MF, przy wyliczaniu miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od wynagrodzeń ze stosunku pracy, zwolnienie z obowiązku wpłaty składek do ZUS nie powinno mieć znaczenia. Składki na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne pobrane przez płatnika, ale nieprzekazane do ZUS pomniejszają dochód zatrudnionego dla potrzeb obliczenia zaliczki na PIT. Pracodawca zmniejsza także zaliczkę na podatek o pobraną ze środków pracownika kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne (nie więcej niż 7,75% podstawy wymiaru tej składki). W tej sytuacji bowiem pracownik zapłacił ze swojego dochodu składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, a jedynie płatnik był zwolniony z ich wpłaty do ZUS. 

2. Otrzymanie subwencji z PFR 

Kwestie otrzymanej subwencji nie zostały dotychczas uregulowane w przepisach ,,tarczy antykryzysowej”. Brak jest także interpretacji czy objaśnień podatkowych w tym zakresie. Informacje dotyczące skutków podatkowych otrzymania subwencji zostały jedynie wyjaśnione na stronie Ministerstwa Finansów. 
Polski Fundusz Rozwoju zaznaczył, że subwencja jest podobna do pożyczki, subwencji finansowej i tak należy ją ująć w rozliczeniach podatkowo-księgowych. Z punktu widzenia przepisów podatkowych przychodem jest przysporzenie mające definitywny, trwały i bezzwrotny charakter. Tych warunków subwencja nie spełnia. Na moment przyznania pieniędzy nie jest znana ostateczna kwota umorzenia, nie można więc mówić o definitywnym przysporzeniu. 

Skutki podatkowe wsparcia finansowego.

 Otrzymanie środków w ramach „tarczy finansowej”: podatnicy nie zaliczają do przychodów podatkowych kwoty otrzymanego finansowania. Wypłata środków przez PFR jest dla przedsiębiorcy neutralna podatkowo. Przedsiębiorca może korzystać z całej kwoty finansowania. - Zwrot środków otrzymanych w ramach „tarczy finansowej”: podatnicy nie zaliczają do kosztów uzyskania przychodów kwoty zwróconego finansowania. Tak samo jak wypłata kwoty finansowania przez PFR, jego zwrot również jest dla przedsiębiorcy neutralny podatkowo. 

Wydatki sfinansowane z udzielonych w ramach „tarczy finansowej” środków kwalifikowane są do kosztów uzyskania przychodów na ogólnych zasadach. Wydaje się, że wszystkie wydatki, które zostały pokryte ze środków przekazanych przez PFR, podlegają zaliczeniu do kosztów podatkowych, jeżeli spełniają ogólne przesłanki wynikające z ustaw podatkowych do takiej ich kwalifikacji. Jak wskazuje MF na swojej stronie internetowej, kwalifikacji wydatków jako kosztów uzyskania przychodów nie powinno zmienić ewentualne umorzenie finansowania. Część ekspertów twierdzi jednak, że umorzona kwota subwencji może oznaczać konieczność późniejszej korekty kosztów uzyskania przychodu. Aktualnie wobec braku oficjalnej, urzędowej wypowiedzi władz skarbowych, brak jednoznacznego rozstrzygnięcia tej kwestii. 

Umorzenie finansowania: obecnie do przychodów zalicza się wartość umorzonych zobowiązań, w tym z tytułu uzyskanego finansowania. Umorzenie kwoty subwencji stanowi przysporzenie dla przedsiębiorcy, a zasady prawa podatkowego wiążą z tym zdarzeniem powstanie zobowiązania podatkowego. Według informacji prasowych - możliwość dokonania w 2021 r. częściowego zwolnienia z podatku dokonanych umorzeń będzie dopiero analizowana przez Ministerstwo Finansów we współpracy z PFR. W przypadku braku takiego zwolnienia przedsiębiorcy będą zobowiązania do rozpoznania przychodu podatkowego w momencie umorzenia subwencji finansowej, gdy będzie już znana kwota do zwrotu oraz wartość subwencji stanowiąca definitywne przysporzenie przedsiębiorcy. Niniejszy obowiązek wynika z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a ustawy o CIT. 

Podatek od czynności cywilnoprawnych: kwota uzyskanego finansowania nie podlega podatkowi od czynności cywilnoprawnych. 


3. Dofinansowanie części kosztów wynagrodzeń pracowniczych 


Skutki podatkowe wsparcia finansowego.

Środki otrzymane z Funduszu Pracy w ramach dofinansowania do wynagrodzeń i obciążających pracodawcę składek ZUS nie zostały wprost wskazane jako świadczenia niestanowiące przychodu podatkowego ani w ustawie o COVID-19, ani w ustawach podatkowych. 

Dofinansowania te są neutralne na gruncie podatku dochodowego, aczkolwiek zgodnie ze stanowiskiem prezentowanym obecnie przez Krajową Informację Skarbową możliwe są w tym zakresie dwa podejścia: 
  • zaliczenie objętych dofinansowaniem wynagrodzeń i składek ZUS do podatkowych kosztów uzyskania przychodów (na zasadach ogólnych) i otrzymanego dofinansowania do przychodów podatkowych, lub 
  • niezaliczenie objętych dofinansowaniem wynagrodzeń i składek ZUS do podatkowych kosztów uzyskania przychodów i wyłączenie otrzymanego dofinansowania z przychodów podatkowych. Naszym zdaniem, pierwsze z powyższych stanowisk jest bezpieczniejsze z punktu widzenia rozliczeń podatkowych.



Kontakt

Contact Person Picture

Anna Harasimowicz

biegły rewident

Associate Partner

Wyślij zapytanie

Profil


Skip Ribbon Commands
Skip to main content
Deutschland Weltweit Search Menu